Saturday, July 24, 2010

Selamat menjadi tua cik bunga

Birthday girl


Antara hadiah yg cik bunga dapat.Vitamin dan ubat gastrik
dekat belakang tue bkn hadiah ek.


TOK !! TOK !! TOK!!!

Pintu cik bunga diketuk dari luar.Cik bunga yang tengah melayan facebook terhenti dari 'kerjanya' lalu menerpa kearah pintu.

KRIUK!!

Pintu dibuka perlahan-lahan. Cik bunga menjenguk ke luar bilik namu tiada siapa yang cik bunga lihat. Tiba- tiba cik bunga dapat merasakan sejenis serbuk dibaling kearah muka cik bunga.

JENG JENG

'Happy Birthday Zahra'.....

Rakan-rakan cik bunga yang bersembunyi dibelakang pintu mula mempamerkan wajah nakal mereka. Habis muka cik bunga disembur dengan bedak. Hehe, thanks korang kerana datang tengah- tengah malam ke bilik cik bunga untuk wish birthday.Keesokan harinya, Cik Bunga ternanti-nanti panggilan ucapan hari jadi dari keluarga tersayang.

"Puaskah kau lukaiku,puaskah kau sakitiku,puaskah khianatiku,puaskah oh sayangku"

Lagu Puaskah dendangan Wali band yang telah di'set' sebagai nada dering bergema di handphone cik bunga. Nama bapak yang terpapar di skrin menggembirakan cik bunga. Ya ,family tersayang sudah menghubungi.Suara mak,bapa,tok dan aishah menyapa disebalik handphone membuatkan cik bunga gembira.Ya ,cik bunga rindukan mereka. Emak menyusulkan cadangan supaya cik bunga membeli kek untuk menyambut birthday cik bunga namun disebalik cadangan itu cik bunga terasa sedikit syahdu.

Tahun ini merupakan tahun keempat cik bunga tidak menyambut hari lahir cik bunga seperti orang lain. Tiada kek harijadi ,makanan dan segalanya. Bagi cik bunga, sejak kematian atuk yang disayangi segalanya sudah hambar. Dahulu semasa arwah masih ada, dia mesti membelikan hadiah hari jadi untuk cik bunga. Hari jadi cik bunga mesti disambut dengan gembiranya. Sekarang, nak sambut hari jadi pun rasa tak seronok dah. Oleh itu, cik bunga memutuskan tiada kek hari jadi sewaktu hari jadi cik bunga.

Masul lajnah cik bunga turut mencadangkan untuk menyambut hari jadi cik bunga namun cik bunga menolak. Biarlah, nak sambut hari jadi pun sudah tidak bermakna tanpa orang yang paling cik bunga sayang. Sampai bila cik bunga hendak jadi begini? Biarlah hati ini memutuskan sendiri.

Banyak ucapan hari jadi yang cik bunga terima dari rakan-rakan namun antara banyak2 ucapan tersebut,ada satu ucapan yang menarik perhatian cik bunga. Ucapan tersebut datangnya dari classmate cik bunga semasa di mrsm merbok. Nadzmi,nama pengirim ucapan yang berbunyi '
Mati plg dekat skali .Masa lalu adlh plg jauh .Hepy bufday'

Ya itu adalah peringatan untuk cik bunga. Semakin bertambah usia,semakin dekatlah diri ini dengan kematian. Masa lalu yang cik bunga harungi pergi jauh meninggalkan cik bunga. Kematian makin hampir namun sudah cukupkah amalan untuk dibawa diakhirat kelak? Ucapan tadi memberi perigatan kepada cik bunga bahawa cik bunga harus berusaha untuk menambah bekalan menuju hari akhirat.

Ya Allah,
Semakin dekat saat kematianku,
Namun kurasa masih belum cukup amalanku.
Kau panjangkanlah umurku Ya Allah
Agar dapat aku cari lagi bekalan itu

Ku harap, padamu Ya Allah,
Disaat dipertimbangkan amalanku,
Neraca di kanan lebih berat dari sebelahnya,
Amalan baikku lebih berat dari lawannya Ya Allah
Hanya padamu aku bermohon,
Sesungguhnya engkau maha pemurah lagi maha mengasihani

Andai saatku sudah tiba Ya Allah,
Kau matikanlah aku sebagai seorang hambamu yang solehah,
Yang akan pulang bersama kejayaan
Setelah menghadapi dugaan dunia yang banyak menyesatkan

Ya Allah,
Jika saatku sudah tiba,
Kau tempatkanlah aku dikalangan orang yang beriman
Yang dapat memasuki syurgamu
Kerana itulah impian di waktu hidupku

No comments:

Post a Comment

Facebook Badge