Sunday, July 25, 2010

bunga itu pernah lupa akan penciptanya















Ada sekuntum bunga ,daisy namanya.Setiap hari,daisy menerima limpahan kasih sayang dari matahari untuk dia melakukan proses photosynthesis.Daisy juga menerima kasih sayang dari hujan yang menyegarkan dirinya . Setiap hari,daisy berfikir bahawa dengan limpahan kasih sayang dari matahari dan hujanlah dia dapat hidup. Suatu hari, daisy terlindung di balik timbuan kayu. Tiada lagi cahaya matahari untuknya.Kesegaran hujan juga tidak dapat lagi dirasai.Daisy berasa sedih sekali dengan situasi yang dialaminya.Fikirnya,kehidupan bahagianya akan berakhir begitu sahaja.Sedang daisy mengelamun seorang diri, sang kumbang datang menyapa.

Kumbang: wahai daisy,mengapa anda bersedih?
Daisy : Wahai sang kumbang,tiada lagi matahari dan hujan menemani hidupku
Kumbang: Wahai daisy,yakinlah bahawa Allah pentadbir sekalian alam akan membantumu.Hanya pada Allah tempat mengadu
Daisy : Terima kasih sang kumbang.Selama ini aku berfikir bahawa matahari dan hujanlah yang dapat membuatku hidup hingga saat ini.Aku terlupa bahawa Allah yang memberikan hujan dan matahari kepadaku.Terima kasih atas peringatan itu sahabatku.

Selepas ditegur sang kumbang, daisy tidak putus2 bermohon kepada Allah agar dilepaskan dirinya dari kesulitan yang dialami. Doa si daisy termakbul oleh yang esa. Kayu yang menghalang matahari dan hujan telah dialihkan oleh seorang pemuda yang baik hati.Hiduplah daisy atas limpahan kasih sayang sang penciptanya.

p/s: setiap kesulitan pasti akan ada penyelesaiannya.Bermohonlah pada Allah dengan yakin dan sabar

No comments:

Post a Comment

Facebook Badge